Wednesday 28 September 2011

HARI BEKERJA 4

            Walaupun cuti hari raya saya selama seminggu tetapi saya mengambil keputusan untuk kembali mula bekerja lebih awal kerana ada kerja yang harus saya siapkan sebelum akhir bulan ini iaitu laporan untuk Jabatan Perangkaan bagi industri pembuatan. Laporan ini mesti dihantar pada setiap akhir bulan jika tidak tindakan denda akan dikenakan mengikut berapa hari kelewatan.
            Setiap syarikat yang berdaftar dalam industri pembuatan perlu menghantar laporan bilangan pekerja lelaki dan wanita serta kos upah pekerja, kos operasi pembuatan dan laporan perolehan keuntungan bagi setiap bulan beroperasi dan sekali untuk satu tahun beroperasi. Semua laporan mesti tepat kerana ada masa tertentu pegawai dari Jabatan Perangkaan akan membuat pemeriksaan mengejut untuk memastikan semua laporan yang mereka terima itu benar dan betul. Jika berlaku kesilapan atau ketidak tepatan laporan sayalah yang akan dipanggil untuk memberi penjelasan mengapa laporan yang dibuat tidak benar.
            Pernah berlaku kesilapan laporan yang mereka terima apabila laporan yang dihantar pada setiap bulan selama 12 bulan tidak sama jumlah kos upah pekerja, kos operasi pembuatan dan laporan perolehan keuntungan dengan laporan yang dihantar untuk satu tahun beroperasi. Bermakna ada 2 laporan yang perlu dibuat dengan teliti iaitu laporan yang mesti dihantar pada setiap bulan dan satu lagi laporan yang mesti dihantar pada tahun ianya beroperasi. Masa itu saya terpaksa pergi ke pejabat mereka di Jalan Duta untuk memberi penjelasaan mengapa berlakunya kesilapan laporan. 2,3 kali juga saya terpaksa datang ke pejabat mereka kerana setiap jawapan yang saya berikan masih belum memuaskan hati mereka. Setelah beberapa bulan barulah kes ini selesai itupun setelah saya paksa majikan saya pergi mengadap dengan mereka. Mungkin mereka lebih suka berjumpa dengan majikan saya daripada berjumpa dengan saya yang hanya Pegawai Tadbir sahaja.
            Setelah mereka melihat majikan saya hadir bersama dengan saya barulah mereka tersenyum lebar, ternyata andaian saya tepat sekali kerana jika tidak majikan saya akan dikenakan denda yang agak banyak juga. Sebenarnya kesilapan laporan itu bukanlah teruk sangat tetapi ianya berlaku kerana jumlah RM di penyata bank yang tidak sama dengan laporan yang diberikan. Sebagai contoh selalunya pada awal bulan iaitu Januari dan pada akhir bulan iaitu Disember, kerana ada kos yang dibayar pada bulan Disember tetapi pembayaran ceknya bulan Januari tahun berikutnya baru diterima oleh pihak bank begitu juga sebaliknya. Selalunya dalam masalah seperti inilah mereka akan kenakan tindakan dan jika kita nak selesaikan kes ini dengan segera, begitulah caranya. Jika tidak kes itu akan berpanjangan dan tempoh denda akan dikira mengikut berapa lama kes itu selesai. Jika melibatkan kes yang sebegini lebih baik kita selesaikan dengan segera, jika tidak masalah bagi majikan yang mengalaminya. Jika kita beri silap lapuran, pasti akan berlaku kes seperti ini......tetapi jika kita hantar laporan lewat syarikat juga akan didenda kerana lewat menghantar laporan. Semua itu perlu kita hadapi dengan cara yang tersendiri........
             ...........teruskan bersama PE..........hari bekerja 5......

No comments:

Post a Comment