Tuesday 13 September 2011

BULAN RAMADAN 5

            Setelah melalui Ramadan kini tibalah di penghujung Ramadan....... Saya awal-awal lagi dah memohon cuti seminggu untuk pulang ke kampung. Semua kerja telah saya lakukan sebelum bercuti panjang...... Bagi saya persediaan sambutan sempena hari raya agak sederhana saja kerana orang bujang tak banyak yang perlu difikirkan.  Kad raya pun tak banyak saya terima kerana waktu tu saya tak ramai kenalan......cuma mak we saja yang ramai......itu pun mak we tempat saya belajar dan di tempat kerja saya........ Waktu itu dalam tahun 80 an jika ada jawatan di kilang pun ramai mak we yang berminat.......
            Cerita pasal mak we ni terus terang saya katakan saya suka pada seorang perempuan ni........ Waktu tu saya suka pergi ke Shah Alam ikut kawan-kawan saya pergi sana untuk berjumpa dengan kawan dia...... Bila dia jumpa dan bersembang dengan kawan dia......saya dapat rasakan ada sepasang mata yang cantik sering curi-curi pandang pada saya. Tetapi waktu tu saya tak berani kata apa-apa apabila mengenangkan keadaan diri saya....... Saya tak berani untuk bertanya kerana mereka adalah pelajar-pelajar yang sedang mengikuti kursus intensif Bahasa Inggeris untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara. Mereka adalah pelajar-pelajar yang pandai dan ditaja oleh JPA. Bagaimanapun saya beranikan diri saya untuk menulis sepucuk surat kepada gadis berkenaan kerana ada pepatah mengatakan....."belum cuba belum tahu......." ......Bagaimanapun surat yang saya hantar itu tiada balasan sehinggalah saya sendiri pun telah melupakannya..... Mungkin gadis tu tak berminat untuk berkenalan dengan saya.......tangkap cintan le pulak saya ni.......
             Selalunya sebelum raya saya akan menerima gaji, duit raya dan pinjaman duit raya kerana syarikat saya menyediakan pinjaman kepada semua pekerja untuk menyambut hari raya. Selepas tu pada setiap bulan duit pinjaman itu akan dipotong secara ansuran. Jika pinjam RM1,000 bayar semula RM200 x 5 bulan. Waktu tu semua pekerja akan buat pinjaman seberapa banyak yang boleh tetapi pinjaman setakat RM5,000 aje....... Waktu itu jika setakat nak bertunang selepas raya, duit tak menjadi masalah. Tetapi ada juga pekerja yang tidak jujur......bila dapat duit pinjaman mereka terus berhenti kerja...... Selepas raya terus tak datang bekerja.
            Selepas peristiwa itu syarat pinjaman untuk hari raya begitu ketat sekali...... Pinjaman hanya diberikan kepada pekerja-pekerja yang benar-benar layak sahaja. Jika ada bekas pekerja syarikat Percetakan Solai Sdn Bhd (syarikat tempat saya bekerja) yang pernah berhutang dulu tu, harap dapat le bayar balik duit tu kerana hidup kita tidak akan berkat jika berhutang dengan orang dan kita tidak membayar balik. Ada juga yang sanggup menipu syarikat dan saya untuk meminjam duit........ Kepada yang meminjam duit saya tu saya halalkan dunia dan akhirat tetapi dengan duit syarikat itu terpulang kepada anda........ Syarikat ini ada lagi sehingga kini, pergi le jumpa sendiri dan selesaikan hutang masing-masing......... Kami tak pernah laporkan pada polis walaupun kami mempunyai bukti yang cukup. Itu antara anda dengan yang Maha Esa........ Semoga amal ibadat yang anda lakukan tidak tergantung kerana "hutang" anda ini.......
               ....................teruskan bersama PE........ucapan selamat hari raya.......

No comments:

Post a Comment