Friday 23 September 2011

SELAMAT HARI RAYA 2

            Berhari raya di kampung memang menyeronokkan kerana waktu itu semua ahli keluarga, kawan-kawan dan jiran tetangga boleh kita jumpa. Semuanya akan pulang ke kampung walau di mana jua mereka berada kecuali kepada mereka yang tidak dapat pulang kerana tugas atau mereka berhari raya di tempat lain. Sehari sebelum hari raya saya sempat berbuka puasa bersama-sama dengan ahli keluarga di kampung walaupun pada kali ini kami semua amat terasa ketiadaan Atuk yang telah pergi meninggalkan kami.
            Masih saya ingat sedang saya sibuk bekerja di pejabat, saya menerima panggilan telefon yang menyatakan Atuk telah pergi untuk selama-lamanya...... Waktu itu saya berasa amat sedih sekali kerana saya tidak sempat mengadap Atuk ketika dia pergi. Sebelum itu Opah telah memberitahu saya bahawa sejak akhir-akhir ini Atuk tak sihat.....kesihatan Atuk tidak menentu......tetapi Atuk bukanlah seorang yang suka pergi ke klinik atau hospital untuk menerima rawatan. Beliau lebih suka berada di rumah walaupun sakit yang beliau hadapi seperti batuk atau lelah semakin teruk. Walaupun Opah telah memberitahu bahawa Atuk sering sakit-sakit.......tetapi kerana kesibukan tugas dan pelajaran saya melengah-lengahkan untuk pulang ke kampung sehinggalah akhirnya saya tidak berkesempatan menemui Atuk sebelum beliau meninggal dunia akibat penyakit lelah........kerana itulah saya amat terasa sekali kehilangan Atuk yang sangat-sangat saya sayangi.......... AL-FATIHAH untuk Atuk........
             Walaupun hari raya kali ini ketiadaan Atuk tetapi saya tetap juga merasa gembira kerana sekurang-kurangnya saya masih ada Opah dan ahli keluarga saya yang lain. Berhari raya di kampung ini yang seronoknya semasa menziarahi jiran-jiran atau "baraan" dan bermain meriam buluh. Boleh dikatakan setiap rumah ada meriam buluh atau salur paip yang boleh dijadikan meriam....... Biasanya kami akan berlawan bunyi siapa yang paling kuat sekali sehinggalah masing-masing kepenatan atau ada waktunya mereka berlawan bunyi hingga ke pagi. Memasang pelita di sekeliling rumah juga merupakan satu keseronokan yang tidak dapat kami lupakan........ Apabila semua pelita telah dipasang seluruh rumah akan menjadi terang dan seluruh kawasan kampung akan menjadi terang-benderang. Waktu itu kami semua akan menaiki motor mengelilingi kawasan kampung sambil melihat keindahan cahaya pelita di setiap rumah yang ada.......dan di malam itu juga kami akan bertukar-tukar juadah agar dapat kami merasa masakan dan makanan yang berbeza-beza. Di rumah Opah akan membuat kuih kegemarannya iaitu kuih bahulu dan menganyam daun ketupat......dan masak rendang kegemaran saya iaitu rendang ayam kampung. Ruih rendah satu kampung di setiap sambutan hari raya........
                 teruskan bersama PE..........selamat hari raya 3........

No comments:

Post a Comment