Sunday 4 September 2011

BULAN RAMADAN 2

            Bagi saya dalam bulan Ramadan kali ini begitu mencabar sekali keimanan saya kerana di tempat kerja boleh dikatakan saya dikelilingi oleh mereka yang tak puasa, maklum le ramai yang bukan beragama islam. Lagi satu masalah besar yang kami hadapi apabila majikan saya tidak menyediakan tempat yang sesuai untuk solat kerana sebelum ini sesiapa yang ingin mengerjakan solat, ianya dilakukan di mana-mana saja yang difikirkan sesuai.  Akhirnya saya menemui tempat yang sesuai untuk solat iaitu di dalam bilik yang bersebelahan dengan kotak elektrik...... Saya dan kawan-kawan mengumpul duit sebagai modal untuk mencantikkan bilik itu dengan mengecat, beli tikar getah, kipas, sejadah dan barang-barang keperluan lain untuk menghiasi bilik solat kami. Selepas itu kami bahagikan kepada 2 ruang untuk lelaki dan wanita...... Pekerja melayu lelaki dan wanita ada ramai juga di tempat kerja saya ini.
            Tetapi bilik solat itu tak lama dapat kami gunakan apabila kemudahan tempat solat itu disalah gunakan oleh mereka yang tidak menghormati hukum dan peraturan hidup dalam erti kata yang sebenarnya. Mereka yang sentiasa melanggar perintah Allah s.w.t.....menjadikan tempat solat tempat makan serta tidak menjaga kebersihannya. Tempat solat juga dijadikan tempat tidur waktu bekerja dan yang paling tidak sopan apabila tempat solat mereka jadikan tempat membuat perkara-perkara yang tidak sopan pada waktu-waktu yang mereka rasakan sesuai...... Majikan menyuruh saya selesaikan semua masalah ini kerana saya yang memulakan idea untuk menggunakan bilik tersebut...... Saya membuat kunci bilik tersebut dan pada sesiapa yang ingin menggunakan bilik tersebut untuk solat boleh le ambil kuncinya di pejabat saya......tetapi idea itu pun tak lama juga kerana rupa-rupanya mereka membuat kunci pendua dan masing-masing ada kunci jika mereka ingin menggunakan bilik tersebut tanpa pengetahuan saya.
            Tempat kerja saya ni waktu kerjanya bermula pada pukul 8.00 pagi hingga 5.00 petang tetapi jika ada kerja lebih masa (overtime) mereka akan bekerja hingga jam 10.00 malam dan ada masanya mereka juga akan bekerja hingga 1 pagi jika ada kerja yang banyak untuk disiapkan dengan cepat...... Mereka suka jika ada "overtime" boleh le kumpul duit gaji  sebanyak mungkin...... Saya pun ada waktunya buat kerja lebih masa juga untuk memantau dan memerhatikan bagaimana mereka bekerja...... Saya pun dah perasan yang majikan saya seolah-olah ingin saya melakukan kerja sebegitu kerana jika saya boleh melakukannya boleh le beliau pulang awal ke rumah dan selepas itu majikan akan telefon saya bertanya......"Ada masalah ke di kilang....?. "...Jika saya jawab..."tiada"....majikan saya akan berkata..."Awak jaga mereka dan jika ada apa-apa masalah telefon saya kat rumah....." ....Kadang-kadang bila dah lewat malam atas urusan kerja atau pergi belajar saya akan tidur di pejabat kerana nak balik pun tiada bas lagi yang pergi ke Kg. Melayu Subang......
              Pejabat saya ni besar dan ada sofa khas jika saya nak tidur di situ..... Tempat simpan pakaian saya pun ada..... Saya bebas 24 jam jika ingin menggunakan pejabat saya ini kerana ada pintu khas untuk memudahkan saya keluar masuk pada bila-bila masa sahaja. Itulah kemudahan istimewa yang majikan berikan kepada saya......... Majikan akan sentiasa memberikan yang terbaik untuk saya asalkan semua kehendak majikan saya patuhi dan melaksanakan mengikut apa yang dikehendaki........... Jika saya bekerja lewat malam saya akan pesan kepada kawan saya untuk membeli makanan agar boleh saya makan ketika waktu bersahur nanti...... Selalunya saya akan mengajak kawan-kawan berbuka puasa atau bersahur di dalam bilik saya...... Itu adalah saat-saat yang paling seronok kami lalui di bulan yang mulia ini.........
            .................teruskan bersama PE.........bulan ramadan 3.....


No comments:

Post a Comment