Tuesday 27 September 2011

SELAMAT HARI RAYA 3

            Setelah menyambut hari raya di rumah Opah......kami semua pergi ke rumah abah saya untuk menyambut bersama-sama dengan mereka. Di rumah abah, saya mempunyai 5 orang lagi adik beradik iaitu 1-Noriah  2- Jeffery  3- Kamaruzzaman  4- Mohd Omar dan  5- Siti Aminah (meninggal dunia). Di rumah abah ni saya tidak mempunyai kenalan langsung untuk membawa saya pergi berjalan-jalan. Waktu itu hanya adik saya iaitu Kamaruzzaman atau lebih mesra saya panggil Adik yang rajin membawa saya berjalan-jalan di sekitar kampung dan pergi ke pekan Sg. Besar dengan menaiki motor. Selalunya jika saya balik ke rumah abah, adik saya ni le yang rajin membawa saya pergi merayau-rayau atau ke mana saja saya ingin pergi. Jika adik saya tiada di rumah sewaktu saya pergi ke rumah abah alamat duduk rumah sajalah saya sepanjang hari. Waktu itu terasa boring sungguh kerana itulah jika pulang ke kampung saya akan membawa kerja-kerja di pejabat atau menyiapkan kertas kerja mengenai pelajaran atau sekurang-kurangnya saya akan menulis cerpen atau sajak. Lagipun masa itu saya sedang dilamun cinta tentulah banyak idea-idea yang datang untuk dihasilkan dalam bentuk penulisan. Mengapa pulak saya sedang dilamun cinta........?.
             Anda ingat tak kisah saya dalam tajuk "Bulan Ramadan 5"........saya pernah hantar surat kepada seorang gadis.......?. Setelah agak sekian lama, dengan tidak di sangka-sangka saya menerima sepucuk surat  balasan daripada gadis itu......... Ternyata semangat "belum cuba belum tahu" memberikan harapan bagi saya untuk mengenali seorang gadis walaupun telah saya ketahui taraf pendidikan dan keluarganya jauh lebih baik. Saya mengetahui latarbelakang gadis itu melalui seorang teman saya yang mengenalinya. Bermula daripada surat itulah wujudnya cinta pertama dalam hidup saya. Selepas itu kami mengadakan pertemuan pertama.......... Waktu itu Central Market adalah tempat yang saya fikir paling sesuai untuk bertemu dan pertemuan pertama saya dengan gadis itu diadakan di KFC, Central Market. Di situlah wujudnya ikatan kemesraan antara kami........walaupun waktu itu saya tahu bahawa kami akan berpisah untuk sementara waktu kerana gadis tersebut akan melanjutkan pelajaran ke luar negara. Tetapi kerana keyakinan wujudnya perasaan cinta antara kami.......semua itu kami lupakan kerana "jika takut dilanda ombak jangan berumah di tepian pantai......"......falsafah........falsafah........falsafah......insan seni le katakan........
             Itulah antara kata-kata semangat yang mendorong saya untuk terus menyayangi gadis tersebut. Tetapi masa tu hanya surat saja yang menjadi perhubungan antara kami....... Jika nak telefon pun susah juga kerana jika saya telefon ke rumah dia bukan dia yang jawab......terpaksa pula nak jawab soalan pertanyaan...."siapa yang bercakap ni.....?" "Ada apa hal nak cakap dengan dia..?".... Lepas tu jika dapat bercakap pun tak boleh lama-lama......nanti maknya marah. Maklumlah anak bongsu tentulah dikawal rapi oleh ahli keluarga mereka. Saya pun anak bongsu juga tetapi yang paling nakal le.........
            Hari raya kali ini abah membawa Opah dan saya pergi ke rumah ahli-ahli keluarga yang jauh seperti di Perak, Pahang kerana sebelum ini kami semua jarang sekali berjumpa. Tak sangka ramai juga ahli keluarga Atuk dan Opah yang masih ada yang belum pernah saya kenal selama ini. Sekurang-kurangnya saya dapat mengenali mereka semua dan mengenali anak-anak mereka yang berada di perantauan. Boleh le menjemput mereka semua di majlis walimatulurus saya nanti........bisik saya pada Opah semasa dalam perjalanan pulang. Opah hanya tersenyum dan berkata....... "Semoga Opah sempat menimang anak-anak kamu jadi le.........?" ......"InsyaAllah....."......kata saya pada Opah.
                 ..............teruskan bersama PE..........hari bekerja 4...........

No comments:

Post a Comment