Thursday 8 September 2011

BULAN RAMADAN 4

            Anda pernah berbuka puasa di hotel.....?.. Ada yang pernah pergi dan ada juga yang belum pernah pergi....... Kepada yang pernah pergi berbuka puasa di hotel.....adakah anda membazir ketika makan.....?... Jika anda tidak membazir ketika makan saya ucapkan....syabas kepada anda.....!!.. kerana anda benar-benar menghargai nikmat yang diberikan olehNYA..... Tetapi kepada yang suka membazir saya harap anda dapat hentikan tabiat tersebut.
           Melalui pengalaman saya yang pertama kali berbuka puasa di hotel, bukan semuanya suka membazir, ia bergantung kepada sikap dan cara pemakanan masing-masing. Bagi saya dan kawan-kawan yang pertama kali makan di hotel ni agak gelojoh juga apabila melihat bermacam-macam jenis makanan yang ada..... Waktu itu semua yang ada hendak di makan dan di minum...... Majikan saya kata makan sikit-sikit lepas tu rehat sekejap......lepas tu boleh sambung makan lagi kerana waktu makan yang diberikan sehingga jam 10 malam. Boleh pergi solat dulu lepas itu boleh datang lagi sambung makan. Kami semua baru faham mengenai peraturan berbuka puasa di sini....... "Kenapa bos tak beritahu awal-awal pada kami......."....kata saya setelah mendengar penjelasan. Ini pertama kali kami berbuka puasa di hotel....... Kami ketawa beramai-ramai......
           Kebiasaannya setelah kekenyangan solat akan dilupakan.... Apatah lagi jika disediakan persembahan nyanyian.......... Ada yang akan terus bersembang sehinggalah di akhir waktu makan dibenarkan. Ada beberapa orang saja yang benar-benar melakukan solat...... Itupun bergantung kepada tempat kita berbuka puasa itu adakah menyediakan tempat solat yang selesa atau tidak....... Semuanya akan melalaikan kita....... Beruntunglah kepada mereka yang makan.......solat.......makan, makan, makan lagi sehingga kenyang.......
            Keesokan harinya semuanya bercerita mengenai pengalaman yang tidak dapat kami lupakan bila pertama kali kami seramai 15 orang berbuka puasa di PJ Hilton kerana waktu itu kami semua tak biasa makan banyak..... Ada yang termuntah-muntah apabila semuanya hendak dimakan dengan lahapnya...... Maklumlah tak pernah jumpa makanan yang bermacam-macam dan sedap-sedap belaka..... Apatah lagi dengan semua jenis air yang ada....... Bila dah semuanya masuk dalam perut......apa lagi.......pergi bilik air le........tetapi bila dah pergi bilik air.......kita boleh sambung makan lagi...... Begitulah seterusnya selagi belum waktu makan berakhir......... Selagi boleh makan......makan aje......nak makan banyak ni ada caranya...... jika makan jangan minum air yang banyak.......tetapi sayang kerana pesanan itu kami terima keesokan harinya.......itupun melalui PA saya. "Awak tak nak belanja saya berbuka puasa ke.....?".....kata PA saya. ...."Awak kena puasa dulu......baru boleh saya belanja........ "....Tetapi semasa makan tu saya tengok yang bukan beragama islam pun ramai juga yang datang makan bersama-sama meraikan mereka yang berpuasa. Sewaktu kami berbuka puasa pun seramai 6 orang majikan saya ada ketika makan.......mereka makan lagi banyak daripada kami kerana menu-menu yang ada memang menjadi kegemaran mereka......
                     teruskan bersama PE.........bulan ramadan 5......

No comments:

Post a Comment