Tuesday 23 August 2011

BULAN RAMADAN MENJELANG TIBA

            Bulan Ramadan menjelang tiba lagi dan pada kali ini saya akan menyambutnya di tempat tinggal yang baru kerana mak cik saya telah membeli sebuah rumah 2 tingkat yang baru di Taman Subang Baru, Kpg. Melayu Subang..... Sejak itu saya terpaksa keluar pergi kerja awal iaitu selepas subuh kerana perjalanannya agak jauh dengan tempat kerja saya. Jika bas lewat atau dalam perjalanan mengalami kesesakan kadang-kadang jam 8.30 pagi baru saya sampai ke tempat kerja....... Ada waktunya jam 9 pagi baru sampai...... Selalunya saya akan turun bas di depan kilang Lam Soon atau hadapan PJ Hilton dan kemudian saya akan berjalan kaki ke tempat kerja.....
           Jika saya malas atau nak cepat sampai saya akan telefon pembantu saya di pejabat agar datang menjemput saya di perhentian bas...... Waktu itu majikan telah memberi saya sebuah telefon bimbit untuk kegunaan saya atas urusan kerja..... Waktu itu bukan semua orang mampu mempunyai telefon bimbit kerana harganya sangat mahal......dan masih saya ingat nombor telefon bimbit saya yang pertama ialah 010-2171170. Selain telefon bimbit majikan juga memberi saya sebuah komputer untuk kegunaan saya di pejabat...... Komputer jenama Vector ini, masa itu harganya saja RM 25,000..... Majikan saya nampaknya benar-benar ingin menjadikan saya seorang pekerja harapan syarikat...... Yang pasti majikan telah banyak melabur untuk saya dan sebagai balasan tenaga saya akan dikerah untuk meningkatkan prestasi syarikat.......
           Perkara ini memang selalu saya bincangkan dengan PA saya bila bertemu...... Bagaimanapun PA saya tak lama lagi akan berhenti kerja kerana beliau akan mendirikan rumahtangga.......tetapi dia selalu usik saya..... "Tak lama lagi jika sudah dapat PA baru jangan lupa sama saya tau...."......Saya kata...."Sorry le Jenny.....saya tak janji apa-apa tetapi kita masih kawan......saya takut nanti suami awak marah saya......".....
Saya banyak terhutang budi dengan PA saya ni kerana dia banyak mengajar saya selok-belok atau putar-belit cara urusan perniagaan bangsa Cina yang banyak ketidak jujurannya ketika berurusan. Saya akan cuba luahkan dalam blog saya ini berdasarkan pengalaman dan kisah benar yang saya alami atau yang saya lakukan sendiri ketika berurusan...... Kadang-kadang ketidak jujuran ini terpaksa saya lakukan demi untuk melindungi syarikat tempat saya bekerja...... Mereka hanya memikirkan keuntungan syarikat sahaja tanpa memikirkan kesannya terhadap orang lain serta alam sekitar....... PA saya berulang kali berpesan kepada saya agar berhati-hati dalam setiap urusan pekerjaan yang ingin saya lakukan........ Nampaknya PA saya ni benar-benar menghormati saya......... Nasib baik saya berpuasa.....tak boleh le nak ajak PA saya pergi makan ke gerai mamak yang kat seberang jalan tempat kerja saya ni....... Harap-harap nanti saya akan mendapat seorang pengganti yang baik juga seperti PA saya ini yang begitu mengambil berat dan sentiasa memberi tunjuk ajar kepada saya........tetapi PA saya dah pun maklumkan kepada saya siapa pengganti dia.......iaitu Miss Ayu...... Cukup bulan ni dia akan jadi PA saya yang baru.........
            Bulan puasa ni saya akan balik awal jika tiada pergi kelas kerana bimbang tak sempat sampai ke rumah sebelum waktu berbuka....... Laluan perjalanan bas ke rumah mak cik saya sangat lambat dan di tambah lagi dengan kesesakan perjalanan........ Kesesakan sering berlaku kerana waktu itu lapangan terbang terletak di laluan perjalanan bas ke Kpg. Melayu Subang........... Pernah suatu hari saya sekadar meneguk air liur saya sendiri untuk berbuka puasa akibat masalah ini......... Hari tu saya tak sangka akan sampai lewat ke rumah........ Sampai di rumah mak cik, saya cepat-cepat makan kerana dah lapar sangat........ Selepas peristiwa itu saya akan pastikan dalam beg bimbit saya ada buah kurma dan sebotol air mineral......
                       teruskan bersama PE..........bulan ramadan 2.......

3 comments:

  1. slamat menyambut ari raya....
    jk ada slah silap hrp di maafkan...
    kami beraya di taiping sabtu mlm kami bertolak...
    kirim salam pd semua....bye

    ReplyDelete
  2. slmt ari raya juga untk upin & ipin tu.....blk kpg tu berhati-hati le jgn nk ingat seronok aje kerana kamu tu puasa tak pernah cukup pun....heheheheeeeee..... jjjjjggggggnnnnn mmmmaaaarrreeeeeee.....

    ReplyDelete
  3. pompuan mmg ler tak pernah ckp bang pee ooii...
    cb tanya kat ct ckp ke tak...
    tak mara sukeeeeeeeee.....

    ReplyDelete