Sunday 21 August 2011

HARI BEKERJA 3

            Masa berlalu tanpa saya sedari, hari berganti minggu....minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun..... Perjalanan kehidupan banyak saya lakukan dengan mempelajari dalam bidang pekerjaan........ Saya bukanlah seorang yang mempunyai tahap kelulusan yang sesuai dengan jawatan yang saya pegang pada masa itu...... Untuk itu majikan memberi saya peluang untuk bekerja sambil belajar dengan segala perbelanjaan ditanggung oleh majikan saya. Saya pun diterima belajar di Stamford College, PJ dalam bidang perakaunan....... Saya memilih untuk belajar di Stamford College kerana tak jauh dari tempat kerja saya......
            Sebelah petang selepas kerja saya akan keluar awal untuk pergi belajar...... Tempatnya pun amat strategik kerana dengan berjalan kaki saja saya boleh singgah ke KFC, restoran, medan selera atau jika ingin selesa lagi saya akan singgah di PJ Hilton untuk minum petang kerana ianya bersebelahan dengan tempat saya belajar. Masa tu kewangan tiada masalah bagi saya kerana semua perbelanjaan saya ditanggung oleh majikan saya...... Cuma saya perlu bayar dahulu selepas itu buat tuntutan balik di tempat kerja. Begitulah rutin kehidupan saya setelah belajar..........
            Belajar di Stamford College ni susah nak tengok muka orang Melayu..... kebanyakannya Cina, India dan beberapa pelajar luar negara yang menuntut di sini...... Bagaimanapun mereka sangat mengambil berat terhadap diri saya....... Mereka sering bertanya jika saya inginkan bantuan......tetapi saya terpaksa mengurangkan pergaulan dengan mereka kerana saya dapati cara hidup mereka amat tidak bersesuaian dengan cara hidup saya....... Tidak salah saya katakan cara kebebasan pergaulan antara mereka........sering menyebabkan saya mengucap panjang. Bagaimana pun saya seronok belajar di situ...... Lagipun matlamat saya adalah bekerja sambil belajar........ Selalunya selepas belajar saya akan telefon PA saya untuk berjumpa di KFC kerana rumah beliau tidak jauh dari situ........ Kami akan berbincang mengenai urusan kerja dan apa yang saya telah belajar sehinggalah lewat tengah malam....... Biasanya saya akan menaiki bas mini terakhir sebelum pulang ke rumah.......
             Waktu itu saya rasa amat beruntung sekali kerana apa yang saya belajar akan saya praktikkan semula di tempat kerja........ Segala kemudahan dan kewangan telah disediakan oleh majikan saya...... Saya hanya perlu belajar dan berusaha keras untuk menjadi seorang pekerja yang cemerlang........ Usaha saya tidak sia-sia kerana tak lama selepas itu saya menerima surat kenaikan gaji serta pujian khidmat kerja cemerlang yang saya lakukan selama ini....... Bersyukur kepadaNYA dan menjadikan saya semakin yakin serta bersemangat untuk terus bekerja.........dan saya pun semakin bersemangat untuk bekerja sambil belajar..........
                              ............teruskan bersama PE..........bulan ramadan menjelang tiba.........
            

No comments:

Post a Comment