Wednesday 3 August 2011

BALIK KAMPUNG 8

            Awal pagi lagi saya telah memakai pakaian yang kemas kerana hari ini saya akan pergi ke pekan Sg. Besar untuk membeli barang-barang keperluan sebelum saya mula bekerja nanti.......... Semasa bekerja nanti saya kena pakai baju kemeja berlengan pendek....... Kalau pakai baju berlengan panjang nanti saya perlu melipatnya menjadi pendek. Kalau tidak, nampak peliklah pula. Uniform tidak disediakan kerana saya akan bekerja di dalam pejabat.......pakaian bebas.
            Setelah selesai membeli barang-barang, saya pergi bergunting rambut....... Dari dulu hingga sekarang saya lebih selesa jika berambut pendek......... Sewaktu sedang bergunting rambut saya mendapat idea bagaimana jika saya membeli jeket untuk saya pakai dengan menutup badan saya semasa berjalan-jalan........ Sekurang-kurangnya tiada mata yang memandang atau mulut yang mengata-gata mengenai diri saya......... kerana sepanjang saya membeli barang-barang tadi........ada yang asyik memandang-mandang dan ada yang berkata-kata........."budak tu tak ada tangan le.......". Dan ada yang bertanya......"awak ni kudung dari lahir ke.....?" .....Dan yang ramai kanak-kanak bertanya kepada ibu mereka iaitu....."mak....tengok abang tu tak ada tangan..." .....Ada seorang kanak-kanak lelaki datang bertanya......."Abang.....tangan abang mana.....tak bawak ke.......? ....Sebelum sempat saya menjawab, ibu kepada kanak-kanak itu menarik tangan anaknya berlalu pergi dengan tergesa-gesa.......... Mungkin kerana dia malu dengan pertanyaan daripada anaknya itu tadi..........
            Saya tidak marah kepada mereka kerana mereka masih kanak-kanak dan tak tahu apa-apa lagi.........tetapi lain pula jika orang dewasa atau yang lebih tua daripada saya bertanya mengenai perkara ini......... Semuanya mengikut tahap pemikiran seseorang itu......... Jika orang itu mempunyai tahap pemikiran yang tinggi dan sederhana..........biasanya mereka kurang bertanya...........tetapi jika orang itu mempunyai tahap pemikiran yang rendah.............merekalah yang kerap bertanya kepada saya........."mengapa tangan saya jadi begini dan berapa banyak duit pampasan yang saya dapat.........?" .......Ini adalah pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman sebenar yang saya lalui........... Saya bersedia memberi perjelasan jika mereka benar-benar bertanya dengan saya sendiri...........tetapi kebanyakannya mereka tidak bertanya kepada saya sebaliknya mereka bertanya kepada orang lain yang tak tahu cerita yang sebenarnya.......... Alasannya mereka malu atau tidak mahu menyinggung hati dan perasaan saya...........tetapi adalah lebih malu dan tersinggung lagi jika cerita yang mereka tahu itu tidak benar......... Siapa yang akan dipersalahkan..........? ......Saya juga yang akan dipersalahkan........... Ini semua adalah pengalaman sebenar saya bagaimana saya menjalani kehidupan sebagai seorang OKU.......... Tahap pemikiran masyarakat kita yang kurang membantu kami yang OKU sebenarnya...........KECUALI kepada mereka yang benar-benar ikhlas ingin membantu atau mereka yang mempunyai salah seorang ahli keluarga yang OKU........ Hanya Tuhan sahaja yang tahu bagaimana hati dan perasaan kami yang OKU..........
           Setelah selesai bergunting saya terus ke kedai pakaian untuk membeli jeket......... Saya terus memakai jeket yang baru saya beli tadi.........rasa macam lain le pulak dengan memakai jeket ni...........tetapi adakah masalah saya akan selesai dengan memakai jeket ini...........?...
                ...............teruskan bersama PE..........balik kampung 9.........

5 comments:

  1. ader repeat ke citer ni cam dah ader jer...cam dah bc jer sblum ni...sama jer jln citer dier...buat 2x ker...

    ReplyDelete
  2. mana ada buat 2x.....ngko tgk betul2....t/kasih

    ReplyDelete
  3. yer bang pe...sblum ni abg dah wat...tp tak ingat tjuk per...psl dah tgk btl2 ler tu yg leh ingat tu...

    ReplyDelete
  4. Betul....3x...kamu memang bagus le....sgt peka dgn cerita tu....setelah di siasat cerita tu pernah "terlps kandang"....tah mcm mana cerita tu blh kuar sekjp....t/kasih atas kepekaan AZZ....

    ReplyDelete
  5. ha tgk tu kan betulllllll.....tak caya ckp org...dari A-Z org bc takkan org tak ingat...tah paper tah yg penulis blog sndri pun bleh tak ingat per dia tulis...wah malu jerkkk..wakakaka...

    ReplyDelete