Monday 1 August 2011

BALIK KAMPUNG 7

            Sementara menunggu hari petang baru kami akan berangkat pulang...... Ada yang telah tertidur dan ada juga yang masih mandi di sungai dan ada juga yang pergi menjala ikan sekali lagi untuk mencari bekalan untuk dibawa pulang ke rumah........ Kepada yang telah tertidur ni saya telah sediakan permainan untuk mereka......... Saya telah menyediakan benang dan dihujungnya diikat sebiji garam...... Selepas itu saya buat seperti pancing........ Saya akan memancing ke mulut sesiapa yang tidur tadi tanpa mereka sedari....... Ada yang mengigit garam tersebut dan ada juga yang menjilatnya sahaja......... Perkara seperti ini memang selalu saya lakukan kepada sesiapa sahaja yang tertidur jika saya pergi kemana-mana saja ketika bersama dengan mereka......... Kadang-kadang mereka pun akan kenakan saya juga......... Selalunya apabila terjaga saya akan bertanya "banyak ke minum air garam......?" .....Mereka akan tersenyum........tanda marah atau geram kerana yang pasti saya telah "kena" kan mereka........ Mereka telah biasa dengan kenakalan yang saya lakukan...... "tunggu hari pembalasan" kata mereka kepada saya........... Dan tanpa saya sedari mereka telah mengangkat saya........ "Hoi......apa ni.....?, kata saya kepada mereka........ Mereka menjawab....."hari pembalasan telah sampai......kita angkat dia dan buang ke dalam sungai.......". Waktu tu saya bukannya berat sangat jadi mudahlah mereka mengangkat saya lalu........."....."1,2,3.......baling....."....lalu mereka benar-benar  membaling saya ke dalam sungai......... "kah...kah...kah.......rasakan.......kamu minum air kopi pekat le pulak...." ......Kawan-kawan yang memang telah ada di dalam sungai........datang membantu saya......apabila melihat saya yang telah dibaling tadi......... Itulah kenangan indah kenakalan saya dengan kawan-kawan......
             Setelah selesai solat asar kami sekali lagi menjamu selera.......makan ubi bakar dengan minum air kopi panas.......tetapi sehingga kini mereka tak tahu bahawa air kopi yang saya bancuh itu adalah daripada air sungai gambut tersebut...... Saya hanya tambah sikit serbuk kopi serta gula......hanya saya seorang sahaja yang tahu perkara ini dan saya tidak menceritakan kepada sesiapa.......sehingga kisah ini saya tulis...... Waktu itu saya hanya ketawa di dalam hati........ Padan muka mereka......suka-suka aje buang "tukang masak" ke dalam sungai....... Tetapi akibat terlalu seronok.........terlupa saya mengenai kopi tersebut......lalu saya pun terminum juga akhirnya........ Padan muka saya......!!....Tetapi ok.......sedap juga air kopi sungai gambut ni.......kawan-kawan saya yang lain siap tambah lagi ketika minum......... Setelah selesai makan dan minum petang kami semua berkemas untuk pulang........
            Tepat jam 6 petang kami semua memulakan perjalanan pulang dengan berjalan kaki...... Dalam perjalanan pulang masing-masing bercerita kisah yang kami lalui pada hari ini....... Seperti biasa kami lewat setengah jam ketika sampai ke kedai tempat kami meletak motor pagi tadi........ Setelah sampai kami mengisi borang yang menyatakan kami telah sampai dengan selamat dan cukup ada semuanya semasa pergi dan balik....... Itu adalah antara peraturannya jika ada sesiapa yang ingin pergi masuk ke dalam hutan......
             Oleh kerana tuan punya kedai kopi itu mengenali saya kerana dia kenal Atuk, kami ditawarkan makanan dan minuman percuma.......tetapi saya memohon maaf kerana terpaksa menolaknya disebabkan dah tak sempat. Hari dah hampir senja dan waktu maghrib pun dah nak masuk...... Elok kami cepat-cepat pulang sebelum hari dah gelap nanti lagi susah kerana lampu motor kami tak berapa terang sangat........ "Terima kasih le pak cik.....mungkin lain kali kami singgah minum......".....kami jalan dulu...... "Assalamualaikum.......semua.....".
              .................teruskan bersama PE.........balik kampung 8.......

2 comments:

  1. wah camner rasa kopi gambut tu haa...nak try jgk...maner leh dpt...

    ReplyDelete
  2. rasa kopi gambut le.....nnti blk kpg boleh cuba....kat gambut le......heheheheee

    ReplyDelete