Saturday 6 August 2011

BALIK KAMPUNG 9

            Terasa sedih dan pilu apabila mengenangkan tempoh percutian saya di kampung akan berakhir pada hari ini...... Pagi ini saya akan berangkat pulang ke rumah mak cik di PJ....... Entah bila lagi saya akan merasai percutian yang panjang seperti ini...... Saya bertolak awal pagi bersama Abah dan kawannya iaitu YB Dato' Abd. Shukor bin Haji Sirat kerana Abah saya ingin pergi berjumpa dengan majikan saya untuk membuat perjanjian agar dapat menjamin kerja yang tetap dan kekal di syarikat tempat saya bekerja. Semua syarat dan perjanjian itu nanti akan disaksikan oleh YB di antara abah dan majikan saya.........
             Ketika dalam perjalanan abah dan YB berbincang apa yang perlu demi kebaikan saya di masa yang akan datang...... Dalam perjalanan saya lebih banyak tidur daripada mendengar apa yang mereka bincangkan........ Setelah sampai di tempat kerja saya.......abah dan YB terus bertemu dengan majikan saya, sementara itu saya pergi bertemu dengan kawan-kawan saya........ Sejurus kemudian supervisor memanggil saya untuk memberitahu bahawa saya akan bekerja di bahagian pentadbiran dan akan ada seorang pembantu yang akan menolong serta membantu saya dalam setiap kerja yang akan dilakukan nanti........ "Jangan takut le PE......kita bagi awak kerja yang senang punya......", kata supervisor kepada saya........
            Setelah hampir 2 jam menunggu baru le abah dan YB turun daripada pejabat majikan saya....... "Lamanya berbincang dan kenapa saya tidak diajak berbincang sekali.....?"....kata saya pada abah..... Abah tidak menjawab pun pertanyaan saya....... Selepas itu kami pergi ke balai polis kerana saya belum lagi membuat laporan polis selepas ditimpa kemalangan tempoh hari........ Laporan polis mesti dibuat bagi memudahkan pihak majikan atau saya membuat tuntutan kemalangan di tempat kerja kepada Perkeso. Jika tiada laporan polis semua tuntutan tidak akan di layan............ Saya akan lampirkan salinan laporan polis ini sebagai tatapan kenangan.......... Tak dapat saya bayangkan betapa sedihnya hati saya ketika itu................ Terketar-ketar tangan saya sewaktu menulis laporan kepada pihak polis....... Dan polis yang bertugas itu pun sedih ketika menaip semula laporan tulisan tangan kiri saya sendiri........kerana itulah banyak kesilapan ketika beliau menaip semula.
            Setelah semua urusan selesai.......kami pergi ke PJ Old Town untuk makan tengah hari...... Saya ajak abah dan YB makan di restoran kerana di situ ada makanan kegemaran saya iaitu kari kepala ikan dan nasi dalam daun pisang......... Saya memang selalu makan kari kepala ikan kat situ sehinggakan petugas restoran itu pun dah kenal dengan saya........tetapi hari itu tuan punya restoran tu belanja kami makan setelah dia melihat keadaan diri saya....... "Patutlah dah lama awak tak datang makan ke sini.......rupa-rupanya awak kemalangan......"...."tak apa hari ini awak dan keluarga makan.....tak payah bayar......saya belanja....", kata tuan punya restoran itu kepada saya....... Syukur alhamdulillah........
            Semasa makan abah dan YB telah menceritakan apa yang telah mereka bincangkan dengan majikan saya tadi...... Mereka nasihatkan saya agar bekerja dengan tekun serta rajin kerana majikan saya berjanji akan menjamin pekerjaan selama mana saya ingin bekerja di situ........kecuali jika saya sendiri yang ingin berhenti kerja. Saya tanya abah kenapa tak buat surat perjanjian hitam putih.........kenapa buat perjanjian sekadar di mulut sahaja....... Abah kata tak perlu kerana YB dah ada sebagai saksi dan telah mendengar semua percakapan antara abah dan majikan saya tadi....... Saya memang tidak berpuas hati dengan cara perjanjian ini dibuat........ Jika ada surat perjanjian, saya rasa lebih selamat kerana semua yang telah dibincangkan ada ditulis di dalamnya......tetapi jika perjanjian mulut sahaja tentu akan mengundang masalah di kemudian hari nanti...... Apa lagi yang boleh saya katakan........dan kita tengok dan lihat bagaimana majikan menjaga kebajikan saya sewaktu saya bekerja nanti.........?..... Saya rasa inilah satu kesilapan yang tak sepatutnya terjadi terhadap diri saya....... Mengapa saya katakan wujudnya kesilapan ini....... Ianya berlaku setelah........"manis kata dibibir saja.......tetapi hati lain bicara........"..........untuk mengetahuinya ikutilah siri-siri yang akan datang..................
                         .....................teruskan bersama PE........hari pertama bekerja......

No comments:

Post a Comment