Thursday 18 August 2011

HARI BEKERJA 2

          Setelah beberapa hari bekerja, saya telah menerima banyak ucapan tahniah daripada individu-individu atau syarikat-syarikat yang mempunyai urusan perniagaan dengan tempat saya bekerja. Masing-masing ingin mengenali saya kerana selepas ini semua urusan yang berkaitan dengan syarikat akan melalui saya...... Saya tidak merasa kekok dengan keadaan ini kerana sebelum ini PA saya telah menjelaskan kepada saya perkara-perkara yang akan berlaku dan yang akan saya hadapi selepas ini. Mereka semua akan berbuat baik terhadap saya untuk memudahkan semua urusan pembelian barang-barang dalam industri percetakan..... tetapi saya tak perlu risau kerana majikan saya akan sentiasa memantau dengan memberi tunjuk ajar kepada saya.......
          Syarikat percetakan tempat saya bekerja ini ditubuhkan pada tahun 1957.......sama dengan hari kemerdekaan ianya beroperasi dan 100% dimiliki oleh bangsa cina yang telah diuruskan secara turun temurun....... Selain daripada itu ahli keluarga majikan saya yang lain juga mempunyai syarikat percetakan mereka sendiri dan semua urusan yang melibatkan industri percetakan diuruskan oleh ahli-ahli keluarga mereka sendiri. Syarikat tempat saya bekerja sekarang diuruskan oleh 2 orang adik-beradik dan masing-masing mempunyai 2 orang anak lelaki yang menguruskan syarikat percetakan ini........ Abangnya mempunyai 2 orang anak lelaki iaitu Sum Chin Lam dan Sum Chin Seng..... Mereka berdua inilah yang datang malam-malam membawa makanan semasa saya masuk wad dulu..... Dan adiknya juga mempunyai 2 orang anak lelaki iaitu Sum Chin Hong (Nat Sum) dan Sum Chin Yong (Wilfred Sum)..... Mereka inilah yang menguruskan syarikat percetakan tempat saya bekerja serta dibantu oleh sepasang suami isteri yang merupakan ahli keluarga mereka juga iaitu Mr. Ma Min dan Mrs. Ah Keow yang menjadi supervisor di sini. Ada juga ahli keluarga mereka yang lain bekerja di sini kerana syarikat saya mempunyai 8 anak syarikat di bawah satu pengurusan dan pentadbiran.
          Syarikat saya mempunyai 3 blok bangunan yang luas dan semua urusan penerbitan, percetakan dan pengedaran diuruskan di bawah satu pengurusan dan di tempat yang sama. Selain itu ada 2 syarikat lain yang menyewa di situ iaitu Avery (M) Sdn.Bhd. dan Keen Component Sdn.Bhd..... Memang seronok saya melihat mereka bekerja dengan ikatan kekeluargaan serta semangat tinggi yang mereka tunjukkan....... Saya pun tak sangka mereka masih ada seorang nenek yang sentiasa ada di situ dan memberi nasihat serta tunjuk ajar kepada ahli keluarga beliau dan pekerja-pekerja seramai 200 orang. Saya belum berkesempatan untuk melawat ke semua bahagian yang ada iaitu bahagian wartawan, studio, bilik komputer, store, penerbitan, percetakan, binding, pengedaran, pembungkusan dan penghantaran...... Secara jujur saya katakan dari A sampai Z semua urusan penerbitan ada di sini........
          Sedang saya leka bekerja "intercom" di bilik saya berbunyi....... "Kawan mari datang ke kantin ada orang mau belanja awak makan...."..... "siapa?...." tanya saya....... "Awak mari sajalah ada orang mau belanja ni...."......"ok juga........saya pun lapar ni....awak buat mee kari untuk saya.....sekejap lagi saya sampai....." ...beritau saya pada pekerja kantin tersebut. Apabila saya sampai ke kantin......rupa-rupanya Mr.Wong yang tunggu untuk belanja saya makan...... Saya kata pada Mr.Wong tak dapat lagi le saya nak ikut dia pergi hantar barang-barang kerana saya dah tak boleh angkat barang-barang yang berat. Sambil makan kami bercerita mengenai kemalangan yang saya lalui dulu tu......... Mr.Wong kata beberapa malam dia tak dapat tidur bila kenangkan pengalaman beliau melihat dan menghantar saya ke hospital........"terima kasihlah itu hari awak hantar saya ke hospital......"..ucap saya kepada Mr. Wong. Mr.Wong dan isterinya juga telah lama bekerja di sini...... Beliau bekerja sebagai pemandu van syarikat dan menjaga gudang simpanan kertas cetak dan isterinya di bahagian "binding". Saya juga meminta kepada Mr.Wong bila dia ada kelapangan masa untuk memberi tunjuk ajar bahagian susunan kertas roll atau ream.......agar memudahkan saya mengenali jenis-jenis kertas yang digunakan semasa mencetak buku-buku, majalah, 'leaflet' dan komik atau apa saja keluaran syarikat ini. Saya kena belajar kepada semua yang ada agar memudahkan kerja yang akan saya lakukan di masa yang akan datang.........
                      .............teruskan bersama PE..........hari bekerja 3.......

No comments:

Post a Comment