Sunday 14 August 2011

HARI PERTAMA BEKERJA

            Hari pertama bekerja selepas menjadi OKU akan saya lalui bermula pada hari ini setelah sekian lama saya bercuti....... Bermula hari ini saya akan belajar semua selok belok pengurusan dan pentadbiran di pejabat. Saya pergi kerja naik bas mini kerana jarak tempat tinggal dengan tempat kerja saya tidak jauh........kira-kira 20 minit perjalanan sahaja. Pada masa itu bas mini adalah pengangutan awam yang paling popular sekali....... Naik bas mini ini untungnya jika kita pergi ke destinasi yang jauh seperti pergi ke KL.......tetapi rugi jika kita pergi ke destinasi yang dekat seperti saya kerana tambangnya tetap sama....... Dengan hanya membayar tambang sebanyak 60 sen kita boleh pergi ke mana sahaja samada jauh atau dekat......... Ke mana saja saya pergi bas mini adalah pilihan utama saya........jimat tau......
            Kepada yang pernah merasa menaiki bas mini ini tentunya banyak cerita geram, lucu serta bermacam-macam lagi kerenah manusia yang boleh kita lihat...... Yang geramnya apabila bas mini tu dah penuh tetapi dipaksa juga kita masuk......masuk......masuk ke dalam lagi...... Dah macam tin ikan sardin rasanya.... Dan yang lucunya bila dah penuh macam ikan sardin......macam-macam bau yang ada......lebih-lebih lagi jika naik bas mini waktu balik kerja.......... Waktu tu jika pakai rezona pun dah tak ada lagi wanginya....... Kadang-kadang ada juga seronoknya apabila ada ramai mak we yang naik bas tu...... Masa tu yang ramai, mak we yang kerja kilang le.......tetapi saya suka naik bas mini yang pergi ke Shah Alam.........kenapa suka pergi Shah Alam.........? tanya kawan saya..........."saja jalan-jalan.......cari mak we......?.....jawab saya ringkas.
            Hari pertama bekerja saya hanya diberi taklimat saja.......dan seorang "Personal Assistant (PA)" Miss Jenny yang sedia membantu jika saya perlukan bantuan....... Miss Jenny akan membantu saya dalam urusan pentadbiran kerana beliau telah lama bekerja di situ....... Selain daripada urusan pengurusan dan pentadbiran, saya juga akan menjadi "store keeper" yang akan menguruskan urusan pembelian bahan-bahan keperluan percetakan dan urusan keluar masuk "stock" seperti kertas roll dan rim, dakwat, plate, bahan kimia dan semua yang ada berkaitan dengan urusan cetak mencetak...... Selain daripada itu saya juga akan menguruskan semua urusan majikan yang ada kaitan dengan urusan di setiap jabatan kerajaan seperti menyediakan laporan tahunan dan bulanan setiap kementerian yang ada mengikut fail yang telah disediakan......... PA saya kata dia akan membantu saya dan akan datang saya akan diberi seorang pembantu lelaki untuk membantu saya melakukan kerja di bahagian store....... Saya hanya uruskan bahagian pengurusan dan pentadbiran sahaja..........peeerrrhhhh...... banyaknya tugas.............di akhir taklimat PA saya kata........"awak adalah orang melayu yang pertama bekerja di bahagian pentadbiran.......sebelum ini hanya bangsa cina yang buat semua ini........"...."oleh itu saya mahu awak bekerja dengan tekun serta rajin......."...........di dalam hati saya mengucapkan rasa syukur.........
                        .................teruskan bersama PE............hari bekerja 2

2 comments:

  1. as salam.


    bang, tlg siarkan secepat mungkin hari kedua bekerja. nak tau juga episod lepas tu.

    salam ramadhan dari saya dan isteri.


    :)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih dan salam ramadan......bulan puasa ni kena sabar.....tunnnnggggguuuuuu....

    ReplyDelete