Thursday 28 July 2011

BALIK KAMPUNG 6

            Sebelum berakhirnya hari percutian saya di kampung Peket 20, berbagai persiapan saya lakukan sebagai persediaan untuk memulakan hari pertama bekerja saya setelah menjadi OKU........ Bermacam-macam perkara yang saya fikirkan sebelum mula bekerja....... Apa-apapun saya tidak boleh terlalu memikirkan perkara ini selagi saya belum mula bekerja......... Walaupun senang atau susah.....semuanya akan saya hadapi........ Saya ni susah hati bukan kerana apa........tetapi saya susah hati kerana takut......boleh atau tak boleh pekerjaan ini saya lakukan......?.
           Sedang saya memikirkan perkara ini........kawan-kawan saya datang mengajak saya pergi ke dalam hutan seberang sungai menghala ke ban Parit 4......... Dah lama juga saya tak masuk hutan ini....... Saya pun menyediakan peralatan yang perlu dibawa....... Setelah memberitahu kepada ahli keluarga saya yang kami nak pergi ke hutan, kami pun bertolak dengan menaiki lebih kurang 5 buah motor........ Seramai 10 orang yang pergi ke hutan itu...... Sebelum masuk hutan kami beritahu kepada pasukan rela yang sentiasa ada di kedai terakhir sebelum kami masuk ke hutan sebagai persediaan jika terjadi sesuatu perkara yang tidak diingini berlaku kepada kami........ Jika kami tidak keluar sebelum jam 7 petang.........itu tandanya ada masalah yang kami hadapi ketika berada di dalam hutan itu....... Selalunya kami akan lewat keluar..........tetapi bukan kerana ada masalah tetapi kami terlalu leka ketika berada di dalam hutan tu yang suasananya begitu melekakan jika berada di sana.......... Setelah mencatatkan semua nama kami serta nama ahli keluarga untuk dihubungi........kami meletakkan motor di kedai tersebut kerana kami akan berjalan kaki sahaja untuk masuk ke dalam hutan........
            Setelah berjalan lebih kurang 1 jam 30 minit, kami tiba di tempat yang sering kami kunjungi dulu........ Semakin indah tempat ini kerana di sini ada tempat perkhemahan dan sungai yang airnya seperti kopi O....... kerana hutan ni tanah gambut....... Itu sebab airnya macam kopi O........ Harap-harap ada ikan dalam sungai dan boleh le kami buat ikan bakar........ Setelah memilih tempat yang sesuai kami mendirikan khemah.......... Selepas tu masing-masing buat aktiviti yang amat digemari oleh kami semua iaitu mandi sungai......... Mandi sungai di tanah gambut ini berbeza sikit kerana jika kami terjun aje ke dalam sungai tu.....airnya akan menjadi keruh seperti kopi pekat......... Itulah keistimewaannya mandi sungai di tanah gambut.
           Setelah selesai mandi saya masak nasi....... Kawan-kawan saya pergi menjala ikan........ Selalunya kat sungai ni banyak ikan baung, haruan, puyu atau sepat dan kawan-kawan yang lain pergi cari buah-buahan yang boleh dimakan di dalam hutan ini.......... Hutan ini bukan milik persendirian kerana itulah saya rasa kami boleh buat apa sahaja di sini......... Dengan syarat kami kena jaga kebersihan di mana tempat kami berkhemah........ Rezeki kami memang murah kerana kawan saya mendapat banyak ikan haruan dan sepat untuk dibakar dan separuhnya saya buat sup........ Banyak lauk untuk kami makan......... Nasi pun dah siap di masak....... Bab masak-memasak ni memang saya yang uruskan kerana kawan-kawan kata........saya pandai memasak....... Kami tunggu kawan-kawan yang mencari buah pulang, barulah kami akan makan bersama-sama........ Sementara menunggu mereka pulang..........saya terjun lagi mandi sungai..........
           Kawan-kawan yang mencari buah pulang.........tetapi tak ada rezeki kami untuk makan buah pada kali ini........ Mereka kata macam dah ada orang lain datang cari buah-buahan kat sini........ Setelah selesai solat zohor berjemaah.........selalunya kami akan sentiasa solat berjemaah........ke manapun kami pergi solat tidak pernah kami lupakan dan kompas untuk melihat arah kiblat sentiasa ada kami bawa......... Selepas solat kami pun makan nasi, ikan bakar dan sup ikan......... Makan beramai-ramai ini adalah saat yang paling seronok dirasakan kerana waktu inilah kami semua akan bergurau senda sambil menikmati rezeki yang ada....... Setelah selesai makan kami semua berehat dan ada yang tidur dulu setelah kekenyangan.......
             ................teruskan bersama PE...........balik kampung 7............

No comments:

Post a Comment