Monday 18 July 2011

NOSTALGIA 2

            Kisah kami berempat makan ayam kampung tu rupa-rupanya menjadi cerita hangat kawasan perumahan tempat mak cik tu tinggal........sehinggakan ramai yang bertanya betul ke dengan apa yang telah kami lakukan pada ayam kampung mak cik tu...?..... Semakin lama semakin banyak cerita yang kami dengar.......macam nak balas dendam aje mak cik tu pada kami berempat....... Saya tanya pada Along macam mana nak buat ni? .......Dan siapa pulak yang nak menjadi menantu kesayangan mak cik tu nanti......?. Along diam aje tak kata apa-apa....... Buat masa ini kami mendiamkan diri aje kerana memang salah kami dan kami pun telah mengaku tetapi tak sangka pula mak cik tu seolah-olah mengambil kesempatan dengan sikap kami yang mendiamkan diri sahaja selama ini......tetapi kami sedang memikirkan jalan penyelesaian yang terbaik untuk kami berempat.....?.
            Setelah melihat keadaan semakin menjadi-jadi dengan cerita panas yang sengaja mak cik tu tujukan kepada kami berempat kerana sekarang ni jika ada aje ayam kampung mak cik tu yang hilang pasti kami berempat yang akan dituduh dahulu..... Saya cadangkan kepada Along agar kami berpindah saja daripada rumah ni kerana saya takut nanti jika ada apa-apa perkara lain yang berlaku nanti kami juga yang akan dipersalahkan......
            Tetapi Along kata macam mana nak pindah kerana rumah yang kami sewa itu adalah rumah sewa mak cik tu...... Ini bermakna kami kena beritahu pada mak cik tu juga jika ingin berpindah atau kami tinggalkan aje rumah tu tanpa memberitahu pada mak cik itu....... Jika demikian ini bermakna duit 'deposit' sewa rumah, api dan air akan dikira hilang tanpa dikembalikan......?... Adik Along pula bagi idea.... Apa kata duit sewa bulan depan kita bagi alasan bayar sewa lewat sikit....lepas tu kita keluar aje daripada rumah ni tanpa membayar sewa pada mak cik tu.......?.
            Kami cuba fikir cara lain dulu kerana kalau boleh biarlah kita pergi dari sini dengan cara yang paling baik tanpa menyakitkan hati sesiapa pun terutama mak cik tu......?... Lain kali jika kami memerlukan bantuan daripada mak cik tu......tentu mak cik tu dah tak mahu tolong kami lagi......tentu susah jadinya..... Mak cik tu baik cuma mulut dia aje suka membebel....... Lagipun bukan ke kami ni salah seorang menantu pilihan mak cik tu........?.
             Sehinggalah pada suatu hari Along menerima surat tawaran belajar...... Syukur alhamdulillah ada le alasan kita untuk keluar daripada rumah ini dengan menyatakan Along akan melanjutkan pelajaran ke tempat lain demi cita-cita yang Along impikan selama ini....... Setelah berbincang kami berempat setuju untuk pergi ke rumah mak cik tu untuk memberitahu hasrat kami semua untuk pindah daripada rumah tersebut kerana Along akan tinggal di tempat lain.....dan kami juga akan cari tempat tinggal yang lain. Sebenarnya itulah alasan yang paling sesuai mengapa kami tak nak tinggal menyewa lagi di rumah mak cik tu....... Mak cik tu tanya bagaimana dengan hasrat dia untuk menjadikan kami salah seorang daripada menantu dia.......?. Saya kata jika ada jodoh tak ke mana mak cik.......?. InsyaAllah Along sedia menunggu kerana saya rasa Along lah yang paling layak dan sesuai pula dengan sifatnya yang pemalu selama ini......?.... Heheheheeeee...........dan selepas itu Along terus mengejar saya kerana........kata Along, "orang nak elak semua ni dengan keluar daripada rumah mak cik tu tetapi dia pula pandai-pandai.........muafakat dengan mak cik tu nak jodohkan Along dengan anak mak cik tu............tak guna mu PE".........
          ...............teruskan bersama PE.......balik kampung 5........

No comments:

Post a Comment