Tuesday 26 July 2011

BALIK KAMPUNG 5

            Percutian saya di kampung tinggal beberapa hari saja lagi dan selepas itu saya akan balik ke PJ kerana saya akan mula bekerja setelah bercuti selama 2 minggu........ Sebelum pulang saya ingin menghabiskan percutian di kampung ini dengan melakukan beberapa aktiviti kampung yang sering saya lakukan dulu....... Antara nya saya telah berjanji dengan kawan-kawan untuk pergi mencari "lopak".  Aktiviti ini adalah yang paling kami suka lakukan........ Mungkin anda juga pernah melakukan aktiviti ini...... Kepada yang belum pernah merasa pengalaman ini......?... Tak apa........kita berkongsi pengalaman dan cerita di sini.....
            Selalunya kami akan pergi ke sawah padi, tali air atau parit yang airnya hampir nak kering..... Tempat inilah yang kami panggil lopak......... Selepas itu kami akan timba airnya untuk dibuang sehingga kering kerana di dalamnya pasti ada banyak ikan-ikan sungai yang terperangkap di dalam lopak itu........ Lagi banyak airnya kami timba untuk dibuang lagi mudahlah kami mengutip ikan-ikan yang ada di dalam lopak seperti haruan, sepat, puyu, ikan keli, dan udang galah........tetapi berhati-hati kerana mungkin ular dan belut pun ada....... Sebelum mengeringkan air lopak itu kami akan memasang jerat buloh untuk memerangkap ular atau belut sebagai langkah persediaan agar tidak berlaku perkara-perkara yang tidak diingini kerana takut-takut ada ular yang berbisa.......tetapi selalunya ular tanah yang banyak.......... Biasanya jika ada ular atau belut kami akan pindahkan ke tempat lain kerana jika tidak dipindahkan pasti ular dan belut itu akan mati kerana lopak itu akan menjadi kering-kontang selepas kami timba airnya........
            Setelah selesai menangkap ikan biasanya kami akan berkongsi dengan membahagi sama rata setiap hasil tangkapan yang kami dapat untuk dibawa pulang ke rumah masing-masing....... Jika dapat banyak..... banyaklah ikan yang akan dibawa pulang tetapi jika tiada ikan.......masing-masing tak dapat apa-apa........ Biasanya jika tiada apa-apa ikan yang dapat.......saya akan menjala saja sebelum balik kerumah......... Jala memang sentiasa ada dibawa sebagai persediaan jika tiada lopak yang ditemui............ Tetapi saya amat seronok dengan semua pengalaman yang saya lalui.......... Sebagai seorang budak kampung semua pengalaman ini memang tidak akan dapat saya lupakan..........
            Bagaimanapun dengan peredaran masa yang berlalu........semuanya itu telah tiada lagi di kampung saya kerana sekarang ini tiada lagi gotong royong menanam dan menuai padi......... Semuanya telah diambil alih oleh mesin.......... Tiada lagi "rewang" semasa kenduri kerana semuanya telah mengunakan khidmat katering........ Tiada lagi kesejukan air sungai yang mengalir kerana sungai telah dipenuhi dengan  pokok-pokok nipah dan segala macam sampah yang ada kerana sungai sudah tidak dijaga lagi kebersihan dan kejernihan airnya yang mengalir.......... Alangkah sayangnya sungai ini kerana airnya ada ketikanya menjadi air tawar dan ada ketikanya pula menjadi air masin kerana di muaranya adalah laut........... Ini disebabkan sekarang ini semua saliran air ke sawah padi telah menggunakan palong........... Inilah yang ruginya kerana generasi yang akan datang tidak akan dapat merasai dan mengenali semuanya itu..........
            Kemajuan dan pembangunan yang ada telah melenyapkan semuanya itu...........dan tiada lagi kemeriahan seperti dulu kerana anak-anak muda telah pergi ke bandar untuk belajar atau bekerja..........yang tinggal hanyalah orang-orang tua, pakcik dan mak cik............ Apa lagi yang mereka harapkan........?........ Hanya menanti kepulangan anak-anak...........itupun jika ada ingatan serta kasih sayang daripada anak-anak atau meneruskan sisa-sisa hidup mereka yang masih ada.........?.......... Saya pun akan menjadi seperti mereka juga suatu hari nanti.........dan tidak tahu lagi apa yang saya harapkan........?.
              ..............teruskan bersama PE...........balik kampung 6.......

No comments:

Post a Comment