Friday 7 October 2011

HARI BEKERJA 5

            Ketika waktu bekerja banyak memberikan dorongan semangat kepada saya untuk terus mempelajari selok belok urusan perniagaan. Lantaran itu setelah menamatkan pengajian di Stamford College, PJ saya menyambung pelajaran dengan mengambil pengajian luar kampus di ITM, Jalan Othman dalam bidang Pengurusan Perniagaan. Belajar di sini ditanggung sepenuhnya oleh majikan saya melalui tabung Pembangunan Sumber Manusia.
            Ramai pekerja-pekerja syarikat swasta tidak tahu bahawa mana-mana syarikat yang berdaftar dengan Kementerian Sumber Manusia boleh menghantar pekerja mereka untuk bekerja sambil belajar di mana-mana tempat yang diluluskan melalui tabung Pembangunan Sumber Manusia. Tetapi kebanyakan syarikat swasta tidak memanfaatkan kemudahan yang sedia ada ini demi memajukan lagi syarikat mereka. Kementerian Sumber Manusia ini mewajibkan setiap syarikat swasta yang mempunyai pekerja yang melebihi 50 orang hendaklah membayar levi sejumlah 1% pada setiap bulan mengikut jumlah upah gaji pekerja yang didaftarkan. Jumlah upah gaji pekerja inilah yang akan disimpan di dalam tabung Pembangunan Sumber Manusia pada setiap bulan sebelum berakhir 10 hb dan jika lewat bayar, denda akan dikenakan. Biasanya pada setiap bulan majikan saya akan membayar melebihi RM100,000 untuk gaji mengikut jumlah pekerja yang didaftarkan. Contoh jika bayar upah RM100,000 x 1% = RM1,000 yang perlu di bayar. Tetapi jika syarikat swasta yang mempunyai kurang daripada 50 orang pekerja tidak perlulah membayar levi untuk pekerja mereka tetapi borang perlu diisi dan dihantar pada setiap bulan.
            Selain daripada pekerja di setiap syarikat boleh melanjutkan pelajaran, Kementerian Sumber Manusia juga menyediakan kursus-kursus dan program-program demi untuk meningkatkan kemahiran serta memberi ilmu pengetahuan kepada pekerja-pekerja yang berminat. Oleh kerana di syarikat ini saya yang menguruskan bahagian tersebut, banyak kali juga saya pergi menghadiri kursus dan program yang dianjurkan oleh mereka kerana setiap program yang mereka anjurkan pihak majikan saya boleh membuat tuntutan semula melalui tabung Pembangunan Sumber Manusia. Tetapi sebelum membuat tuntutan saya perlu mengeluarkan duit poket sendiri selepas itu saya akan membuat tuntutan kepada majikan saya.
           Kadang-kadang saya ni nakal juga dengan majikan saya kerana selalunya apabila Kementerian Sumber Manusia akan mengadakan kursus yang kita perlu menginap di hotel.......cepat-cepat saya akan isi borang untuk pergi menghadiri kursus tersebut. Bila dah duduk di hotel 4 hari 3 malam untuk menghadiri kursus mestilah semuanya di tanggung....... Apa lagi sambil menghadiri kursus, saya akan pergi melawat ke tempat-tempat yang menarik...... Lebih-lebih lagi jika pergi kursus di Port Dickson atau di tempat-tempat lain yang menarik.......boleh le saya mandi laut. Selalunya saya seorang aje yang pergi........buat sikit kertas kerja......bila balik bekerja......bagi kertas kerja tu pada majikan saya lepas tu tunggu.........
           Pengalaman saya selepas menghadiri kursus dan program yang ada.......hanya sekali sahaja majikan saya membuat tindakan susulan itu pun setelah pegawai dari pihak kementerian membuat pemeriksaan mengejut untuk melihat adakah majikan saya membuat tindakan susulan selepas saya pergi menghadiri kursus yang mereka anjurkan. Majikan saya didenda kerana syarikat saya tidak mempunyai carta organisasi syarikat yang perlu ditampal di pejabat dan tidak meletakkan papan tanda pada setiap tempat yang perlu ada. Saya sudah pun memberitahu majikan saya dari awal lagi tetapi mereka tak mahu buat.......... Tugas saya pergi kursus dan hantar laporan....... Saya tak boleh kata apa-apa...........
                            ...............teruskan bersama PE........hari bekerja 6..........

No comments:

Post a Comment