Monday 17 October 2011

CINTAKU HANYA UNTUKMU 2

Setelah sampai waktunya makwe saya akan berangkat ke luar negara pada jam 11 malam di Terminal 1, Lapangan Terbang Antarabangsa Subang. Malam tu saya pergi sekejap sahaja berjumpa beliau dengan membawa sekuntum bunga mawar putih sebagai tanda perpisahan. Saya pun tidak berani untuk berjumpa lama-lama kerana keluarga beliau ada di sana pada waktu itu.
           Penerbangan bermula dari lapangan terbang Subang ke lapangan terbang Heathrow, London. Bagaimanapun kapal terbang singgah sebentar di Dubai selama lebih kurang 2 jam untuk pembersihan kapal. Ingatkan dah subuh tapi rupa-rupanya baru pukul 2 pagi waktu di sana sedangkan di Malaysia dah nak subuh. Penerbangan diteruskan dan sampai ke lapangan terbang Heathrow jam 8 pagi waktu di London. Kalau dikira-kira dah hampir 16 jam dalam perjalanan. Boring juga duduk lama-lama dalam kapal terbang. Penat membaca tidur, puas tidur bangun dan sambung membaca. Kalau tidak pun berbual-bual dengan teman-teman jika kebetulan mereka pun tak tidur.
           Setibanya di lapangan terbang Heathrow (lapangan terbang keempat tersibuk di dunia), terpaksa bertukar pesawat lain kerana MAS hanya sampai di Heathrow sahaja. Kali ini terpaksa naik "Trans World Airline". Dah le kecil, serba-serbinya kena bayar. Nak dengar radio guna "headphone" pun kena sewa. Kedekut betul.... Penerbangan ke New York pada pukul 2 petang. Oleh itu, masa dihabiskan dengan melawat-lawat sekitar lapangan terbang dan "shopping" sikit-sikit kat "Duty Free". Macam-macam ada sehinggakan majalah yang mencolok mata pun ada. Subhanallah......
           Ketika nak berlepas ke New York, terpaksa menjawab soalan-soalan dari pihak imigresen dan kastam kerana dikhuatiri pelajar-pelajar Malaysia ni membawa barang-barang yang berbahaya dan mencurigakan. Semua beg-beg digeledah dan diperiksa. Maklum le orang-orang Islam ni dipandang serong oleh orang bukan Islam di sana lebih-lebih lagi sehari sebelum terdapat kejadian cubaan merampas pesawat. Alahai nasib-nasib.........
           Lebih kurang pukul 5 petang waktu tempatan, sampailah ke lapangan terbang John F. Kennedy, New York. Lagi sekali terpaksa bertukar pesawat ke Washington D.C pada jam 7 malam. Bagaimanapun tertinggal pesawat kerana masalah kelewatan ketika mengambil bagasi. Terpaksa tunggu penerbangan jam 9 malam dan akhirnya selamat sampai ke Washington D.C lebih kurang sejam kemudian. Pegawai MSD (Jabatan Penuntut Malaysia) telah menunggu dan membawa semua pelajar-pelajar Malaysia ke hotel. Keesokan harinya diberikan beberapa taklimat oleh para pegawai.
           Setelah berada 2 malam di sana, bertolak pula ke destinasi masing-masing tetapi kali ini dengan menaiki bas (nak jimat kos le ni). Bermalam di Atlanta, Georgia dan meneruskan perjalanan sehingga selamat sampai ke destinasi iaitu Wichita Falls, Texas.
           Pengalaman sepanjang perjalanan itu makwe saya ceritakan kepada saya setelah hampir 2 minggu beliau berada di luar negara. Waktu tu beliau menelefon saya di rumah makcik saya. Terkejut makcik saya siapa pulak yang telefon saya pada jam 3 pagi ni. Tak sangka juga saya kerana makwe saya sudi menelefon saya pada masa itu dan tanpa saya sedari kami telah bersembang hampir waktu subuh. Selepas itu saya terus mandi untuk solat subuh dan terus bersiap untuk pergi ke tempat kerja. Sayang sekali kerana pada masa itu kami tidak ada kemudahan internet seperti sekarang ini....... Jika tidak tentu kami akan lebih berjimat kerana menggunakan telefon lebih mahal bayarannya.
           Bila dah tahu bahawa saya boleh menelefon terus makwe saya di sana melalui panggilan antarabangsa........saya kerap juga menelefon bila ada masa yang sesuai kerana ada ketikanya telekom mengadakan promosi panggilan antarabangsa. Ada ketika sedang orang lain tidur lena di waktu tengah malam tetapi saya akan buat panggilan ke luar negara kerana itulah waktu yang sesuai untuk bersembang. Itu pun bergantung kepada keadaan kewangan saya kerana setiap panggilan yang saya buat biasanya antara RM300-400.........sekali sekala bolehlah tetapi jika selalu........pokai le Abg PE........ Tetapi kadang-kadang makwe saya yang telefon pulak kerana nilai matawang beliau tinggi jika dibandingkan dengan nilai RM....... Waktu tu nilai USD 1 bersamaan dengan RM 3.50.......tinggi tu perbezaannya........ Sayalah antara orang yang telah menjadikan telekom terus maju.......... Apa tidaknya kerana tiap-tiap bulan banyak bil telefon yang saya kena bayar......... Mak cik saya pun geleng kepala bila tengok bil telefon yang sampai ke rumah......... Itulah nilai pengorbanan cinta antara kami berdua....... Bagi saya duit boleh dicari tetapi cinta yang sejati amat sukar untuk ditemui..........kerana itulah cintaku hanya untukmu........
                 ..................teruskan bersama PE..........cintaku hanya untukmu 3........