Monday 20 June 2011

MENZIARAHI KUBUR 2

            Tuhan saja yang tahu bagaimana hati dan perasaan saya sewaktu Abah menunjukkan inilah kubur tangan kanan kamu. Siap ada nama saya lagi dan tertulis dalam kurungan "tangan kanan sahaja"..... Sambil itu Abah juga menunjukkan kubur pasangan kembar abang saya sendiri....... Selama ini memang Atuk ada menceritakan bahawa saya mempunyai abang kembar iaitu Husin dan Hasan...... Mereka meninggal dunia selepas beberapa minggu dilahirkan......... Saya tak pasti sebab apa mereka meninggal dunia kerana Abah tidak banyak bercerita mengenai abang kembar saya ini........ Lagi pun saya tidak pula ingin bertanya kerana saya tidak mahu kisah silam yang mungkin sedih menghantui diri Abah semula kerana sepanjang saya mengenali diri Abah........seolah-olah ada cerita sedih yang Abah cuba sembunyikan...... Mungkin Abah juga tak mahu saya merasai kesedihannya.......sebagaimana yang Abah saya alami sendiri......itulah Abah yang saya kenal......sukar sekali untuk melihat kesedihan di hati dan perasaannya........
            Setelah membersihkan kawasan kubur saya, abang saya dan yang berada di sekitarnya..........Abah memulakan bacaan Yassin terutama sekali untuk ibu saya Almarhumah Timah bt. Kasim, abang kembar saya dan semua ahli keluarga kami serta seluruh muslimin dan muslimat..... Semoga Allah s.w.t mencucuri rahmat ke atas roh mereka semua......Amin
             Apabila pulang dari kubur, saya rasa seperti tangan kanan saya yang telah dikebumikan itu mengikuti setiap langkah kepulangan saya.......seolah-olah "tangan kanan" itu ingin bercantum semula walaupun pada hakikatnya ianya telah "dipisahkan" akibat kemalangan yang saya alami dahulu...... Urat-urat yang masih tinggal seperti ingin "keluar"........ Semakin lama semakin sakit saya rasakan........saya menjerit sekuat hati memanggil nama Abah saya dengan harapan dapat membantu saya mengurangkan kesakitan yang saya alami....... Namun jeritan saya tidak didengari oleh sesiapa pun sedangkan tangan kanan saya semakin sakit...... Semakin lama semakin sakit tangan kanan saya....... Kenapa boleh jadi begini......?... Kenapa tiada sesiapa pun yang mendengar jeritan saya yang benar-benar dalam kesakitan ini.......... Sewaktu dikubur tadi ada juga orang lain yang melawat kubur ahli keluarga mereka.......tetapi kenapa mereka juga tidak menolong saya yang amat memerlukan pertolongan sekarang ini........tangan kanan saya semakin sakit....... sakit.... ...sakit....sakit..............sakitnya.................saaaaaaakkkkkkiiiiiiiittttttttnnnnyyyyyaaaaaaaa......
             "PE......PE.....PE.......PEE..........bangun cepat....!!!....bangun cepat.....!!!......."...."semut api penuh kat tangan kanan kamu ni........."....."kenapa kamu tidur kat bawah rumah ni......"...."kat sini banyak semut api tau....."....kata Opah ketika mengejutkan saya setelah mendengar suara saya terjerit-jerit tadi...... Rupa-rupanya semut api telah mengigit tangan kanan saya sehingga sakit yang amat sangat.  "Abah kamu tak sampai lagi..."....."ada hal lain le tu"........"tak jadi pergi ke kubur le kamu hari ini.......?", kata Opah sambil menyapu minyak gamat kat tangan kanan saya...... "Saya dah pergi ke kubur le Opah"........"tetapi dalam mimpi aje le.....Opah".......... "Mana le Abah saya ni.........kenapa tak datang....?".
             Sempena hari bapa minggu ini......... Selamat Hari Bapa......untuk Abah yang saya sayangi selalu kerana tanpa Abah tidak mungkin saya ada di dunia ini dan tanpa anda juga tidak mungkin kita akan terus bersama PE....
                              ...............teruskan bersama PE.........menziarahi kubur 3........

         

No comments:

Post a Comment