Saturday 4 June 2011

BALIK KAMPUNG

            Setelah dibenarkan bercuti selama 2 minggu untuk berehat sambil cuba membiasakan diri dengan keadaan sekeliling kesempatan ini saya ambil untuk balik kampung.......tak sabar rasanya nak balik ke kampung Peket 20....... Atuk pesan bila dah keluar nanti balik kampung dulu untuk buat kenduri doa selamat........ Dalam perjalanan pulang saya singgah dulu untuk berjumpa ahli-ahli keluarga ibu saya di Sungai Serdang, Kapar terutama ke rumah Pak Ulong.......satu-satunya abang ibu saya yang masih ada....... Melihat saja saya, semua ahli keluarga yang ada menangis......mereka memeluk-meluk saya sambil menangis......saya cuba tahan air mata ini daripada mengalir.......tapi apakan daya.......kesedihan tak mampu saya sembunyikan lagi.........
         Setelah melihat keadaan reda.....saya cuba bertanya kepada mereka jika ada sesiapa yang tahu di mana kubur arwah ibu saya tetapi tiada sesiapa pun yang tahu kerana tanah kubur di sana tidak terurus susunan kedudukannya........ Jadi peluang saya untuk menziarahi kubur arwah ibu saya tidak kesampaian....... Sekali lagi sebak pilu begitu terasa di hati ini.......dah le dari kecil saya tidak pernah merasai kasih sayang daripada seorang ibu.......dan sehingga kini saya tidak pernah tau di mana kubur arwah ibu saya....... Semoga doa untuk arwah ibu saya di setiap waktu selepas solat akan diterima olehNYA.....Amin
             Semua ahli keluarga yang ada mengajak saya untuk makan tengah hari bersama-sama dengan mereka......hari ini Mak Ulong masak makanan kegemaran saya iaitu gulai siput sedut......ramai juga ahli-ahli keluarga sebelah ibu saya yang datang setelah mereka tahu kedatangan saya ke sini..... Macam-macam soalan yang saya kena jawab......dan yang paling tidak pernah saya fikirkan.......agak-agak berapa banyak duit pampasan yang akan kamu dapat nanti......?. Duit pampasan......inilah soalan cepu mas yang paling banyak ditanya kepada saya....... Setelah selesai makan tengah hari dan solat zohor, saya meminta diri untuk meneruskan perjalanan balik ke kampung....... Apakah reaksi mereka di sana pula......?. Apakah sama dengan apa yang sedang saya fikirkan.....?...atau apakah sama dengan apa yang sedang ANDA fikirkan......?.....Teruskan bersama PE......dalam balik kampung 2......

1 comment: