Monday 6 June 2011

BALIK KAMPUNG 2

            Dalam perjalanan saya terus memikirkan semua persoalan yang mereka tanya tadi mengenai duit pampasan...... Adakah ahli-ahli keluarga saya di rumah Atuk akan bertanya soalan yang sama juga nanti..... Apa saya nak jawab nanti kerana saya pun tidak pernah memikirkannya.....?..... Akibat terlalu memikirkannya saya terus terlena......dan terus lena.....zzzzzz......... "Wah!.... PE tak lama lagi engkau jadi orang kaya le.... senang le hidup engkau.....boleh beli rumah, kereta, boleh le beli macam-macam yang engkau suka..... jika engkau nak khawin pun boleh......orang tak kisah keadaan diri engkau.....asalkan duit banyak....... hahahahaaaaaa.....?....zzzzzzz.........zzzzzzz.....!!
             "PE....PE....PE....bangun.....bangun......dah sampai rumah Atuk ni......". Pak Cik mengejutkan saya setelah sampai ke rumah Atuk..... Agak terkejut saya kerana petang tu begitu ramai sekali ahli keluarga, jiran tetangga dan kawan-kawan saya datang ke rumah Atuk..... Mereka sememangnya menunggu kepulangan saya hari itu. Sekali lagi seperti drama siaran ulangan cuma tempatnya berbeza berulang kembali........ Sambil menangis mereka memeluk saya secara bergilir-gilir.....cuma kali ini saya tidak turut serta menangis.......... mungkin tiada lagi air mata dalam diri saya...... Mereka semua juga bertanya bermacam-macam soalan.....dan seperti yang telah saya duga iaitu mengenai duit pampasan.....?. Banyak le kamu dapat duit pampasan PE......kerana tangan kanan kamu yang kena potong.....tangan kanan mahal tau......?. Ayat-ayat seperti dalam mimpi yang saya alami sewaktu dalam perjalanan pulang tadi benar-benar menjadi kenyataan...........            
              Kata-kata mereka benar-benar menambahkan kesedihan dihati dan perasaan saya.....walaupun tiada lagi air mata untuk saya bersedih tetapi kali ini saya benar-benar sedih....... Apakah selama ini mereka memberi dan menunjukkan kasih sayang kepada saya hanya kerana saya akan mendapat banyak duit.....atau adakah semua yang mereka lakukan mempunyai maksud atau sebab-sebab yang tertentu.....?..... Saya sangat berharap agar mereka tidak begitu.....kerana saya sendiripun tidak tau langsung mengenai duit pampasan itu....? Berapa saya dapat......? Bila saya dapat pun saya tak tau......?.... Saya belum mula bekerja lagi..... laporan polis pun belum saya buat dan laporan perubatan pun belum siap..... kerana itulah saya jelaskan kepada mereka bahawa saya masih belum menerima duit pampasan itu lagi...... Semoga dengan penjelasan saya ini, mereka semuanya mengerti dan memahami diri saya..... Ahli keluarga saya begitu memahami tetapi hanya mereka yang tidak berkaitan sahaja yang suka bertanya mengenai soalan tersebut........ Apa pun mereka berhak untuk bertanya dan saya juga akan cuba untuk memahami mereka........?....
              Teruskan bersama PE........balik kampung 3.....
           
        

No comments:

Post a Comment