Monday 9 May 2011

TANGAN KANAN PALSUKU 2

          Ketika panggilan azan jauh kedengaran di pagi yang syahdu ini.... saya bangun dengan penuh keceriaan kerana hari ini saya akan pergi ke bilik pemulihan anggota untuk mempelajari cara menggunakan tangan kanan palsu saya. Selepas sarapan pagi saya terus bersiap sedia untuk pergi..... Seperti yang telah ditetapkan saya
diminta menunggu di bilik pemulihan anggota sehingga nama saya dipanggil..... Setelah lebih kurang sejam menunggu....nama saya dipanggil..... Setelah diberi penerangan bagaimana cara penggunaan dan pemakaian tangan kanan palsu saya, maka saya pun menerima tangan kanan palsu saya.....
          Selepas memakai dan  menggunakan tangan kanan palsu saya.....saya berasa seperti "ada tangan kanan" walaupun sebenarnya tangan kanan palsu saya itu fungsinya TIDAK seperti yang saya harapkan. Saya cuba memakai dan menggunakan tangan kanan palsu saya berulang kali atas arahan doktor sehingga saya menjadi mahir dan terus mahir menggunakannya..... Saya diberi tempoh 3 hari untuk belajar di bilik pemulihan anggota.... Apabila memakainya saya rasa seperti seorang yang cukup sifat anggota badan.....walaupun dalam hati sebenarnya saya tidak suka memakainya kerana ia lebih kepada untuk "menutup aib" saya sewaktu menggunakan tangan kanan palsu tersebut.....
         Petang itu semasa saya pulang ke wad.......nurse bertanya kepada saya...."Macam mana tangan kanan palsu saya?...Boleh pakai ke ?..Macam betul ke ?....Bagus ke pakai tangan kanan palsu tu......?"..... Hari itu ahli keluarga dan kawan-kawan yang datang melawat semuanya bertanyakan soalan yang sama kepada saya iaitu mengenai tangan kanan palsu saya........ Seperti yang telah saya nyatakan tadi, tiada yang "istimewa" dengan tangan kanan palsu saya.....memakainya lebih merimaskan kerana saya rasa semua pergerakan saya terbatas........ Untuk mengerakkan tangan kanan palsu saya itu juga agak sukar kerana bentuknya kaku.......dan susah untuk bergerak.....sukar untuk saya bayangkan......saya terpaksa menerima hakikat bahawa "lupakan saja" tangan kanan palsu saya......walaupun di hati ini saya sangat berharap ianya dapat membantu pergerakan saya dalam kehidupan seharian yang bakal saya lalui nanti.....
          Berlalu bagai debu semua harapan saya.....tekad saya biarlah saya dilihat.....seperti yang anda lihat saya pada hari ini....... Pandang dan terimalah saya seadanya..... "Pandanglah saya dengan hati yang tulus ikhlas kerana di situ ada kejujuran..... tetapi janganlah pandang saya dengan simpati kerana di situ tiada kejujuran dalam perhubungan setiap insan.....". Ikuti kisah seterusnya dalam hari terakhirku di PPUM....... teruskan bersama PE....

No comments:

Post a Comment