Wednesday 4 May 2011

TANGAN KANAN PALSUKU

          Seperti yang dijanjikan esok saya akan menerima tangan kanan palsu apabila dimaklumkan oleh pihak hospital tangan kanan palsu saya dah siap.....tak sabar rasanya untuk melihat bagaimana rupa dan bentuk tangan kanan palsu saya ?. Anda rasa bagaimana.....? Adakah dengan memakai tangan kanan palsu nanti saya masih boleh meneruskan semua aktiviti yang saya telah lakukan sebelum saya kemalangan dulu.....boleh ke saya menunggang motor semula, berenang, menembak dan sebagainya.....? atau tangan kanan palsu saya lebih kuat seperti kehebatan dalam cerita tv yang paling saya suka tonton iaitu "6 million dolar man".....? atau tangan kanan palsu saya hanya sekadar untuk "menutup" keaiban si pemakainya.....Semua persoalan itu akan terjawab pada esok hari di bilik pemulihan anggota di PPUM...........
         Entah kenapa malam itu saya amat sukar untuk tidur....pusing kiri tak kena....pusing kanan pun rasa tak kena....apabila memikirkan hari esok dan selepas itu saya akan keluar daripada hospital ini........lama-lama... dan lama....zzzzzzzz........."Mak......kenapa mak menangis tengok saya....mak sedih tengok keadaan diri saya ke ?......atau mak menangis kerana tak sempat membela saya....?.....Macam-macam soalan saya tanya pada mak....tetapi sepatah perkataan pun tak keluar daripada mulut mak.....mak hanya menangis dan terus menangis..... mak....mak.....mak......kenapa mak diam....?.....jawab le mak.......mak tak sayang saya ke....? .......atau......mak....malu nak mengaku.....yang cacat ini anak mak.....?.... Mak tetap mendiamkan diri......... hanya wajah kesedihan di sepanjang pertemuan itu.....atau mak menangis kerana terlalu sedih dan terlalu sayang kepada saya sehingga tiada patah perkataan yang mampu mak ucapkan......begitulah hati dan perasaan seorang ibu...........". 
          "PE.... bangun....bangun..... Saya terjaga apabila dikejutkan oleh seorang jururawat.....apabila jururawat itu terdengar suara saya terjerit-jerit memanggil nama mak saya......."maaf....ye nurse...saya bermimpi rupanya....". Astafirullahalazim....3X.....tak sangka saya mimpikan arwah mak saya.... Saya terus sedekahkan surah AL-FATIHAH untuk mak saya..... Semoga roh arwah mak saya sentiasa dicucuri rahmat olehNYA......Amin dan saya pasti itu mak saya kerana walaupun mak meninggal dunia semasa saya masih kecil tetapi saya pernah menatap gambar wajah mak saya semasa pergi ke rumah Pak Ulong saya di Sungai Serdang, Kapar.... Mak saya sangat cantik dan berkulit putih kerana mak saya suka memakai bedak sejuk semasa mengandungkan saya.....cerita Mak Ulong kepada saya........
          Tak sedar menitis air mata saya waktu itu kerana saya tak pernah merasakan kasih sayang daripada seorang ibu sepanjang hayat saya.... Usahkan merasakan kasih sayang......melihat sendiri pun saya tak pernah.....kecuali dalam mimpi yang baru saya alami tadi..... Memang cantik mak saya walaupun dalam mimpi saya......dia hanya menangis dan tidak bercakap sepatah perkataan pun.....semoga kasih sayang mak sentiasa "ADA" walaupun mak "TIADA" dalam kehidupan yang nyata ini........sayangilah jika anda masih mempunyai seorang ibu......ikuti kisah ini dalam tangan kanan palsu ku 2.......jangan lupa bersama PE........

No comments:

Post a Comment