Saturday 5 March 2011

AKU DI PPUM

          Setelah menerima bantuan alat pernafasan di Unit Kecemasan...semakin lama semakin layu mata saya rasakan....akhirnya saya tak ingat apa-apa lagi sehingga lah keesokan hari nya setelah sedar saya dapati telah berada di Wad Ortho 1, Universiti Hospital....setelah sedar doktor datang berjumpa untuk memberitahu saya bahawa tangan kanan saya sehingga siku terpaksa di potong kerana semua tulang-tulang telah hancur dan tak dapat di selamatkan....doktor kata salah seorang ahli keluarga saya kena tanda tangan surat kebenaran agar pihak PPUM dapat melakukan operasi memotong tangan kanan saya....mereka tunggu ahli keluarga saya dari kampung untuk meminta tanda tangan kebenaran....mak cik kata dia tak berani tanda tangan surat kebenaran....saya tanya doktor.."saya boleh tanda tangan sendiri ke ?"...."boleh"...kata doktor....tanpa membuang masa saya terus meminta surat itu untuk saya tanda tangan kerana jika ingin menunggu ahli-ahli keluarga saya sampai tak tau bila...jika ada pun mungkin mereka pun tak berani tanda tangan juga.
          Setelah surat kebenaran di tanda tangan oleh saya sendiri urusan pembedahan akan dibuat secepat mungkin....sebelah petang saya telah di hantar ke bahagian pembedahan....sebelum memulakan pembedahan saya telah diberi kaunseling bagaimana satu cara kehidupan daripada insan normal menjadi insan hilang upaya kekal selama-lamanya....semakin lama mendengar kata-kata juru kaunseling tu semakin lena saya rasakan walaupun dalam hati saya menangis bila mengenangkan bagaimana cara hidup saya selepas ini....bermulalah hidup ku sebagai OKU...............................
          Tak pasti berapa lama saya di bilik pembedahan....keesokan harinya sedar-sedar saya dah ada di atas katil dikelilingi oleh ahli-ahli keluarga saya yang telah sampai dari kampung....Opah kata.."Tadi atuk kamu pengsan bila tengok kamu dah tak de tangan kanan"...."Abah mana tanya saya ?"....abah dah bawak atuk balik rumah mak cik untuk berehat, lepas tu abah terus balik Sg.Besar bawa tangan kanan saya untuk dikebumikan....hingga kini masih ada lagi kubur tangan kanan saya. Semua ahli-ahli keluarga dan kawan-kawan memberi semangat kepada saya....hidup ini mesti diteruskan....Ya ALLAH berikan hambamu ini kekuatan diri dan iman agar diriku dapat menempuh segala dugaan dan cabaran dalam hidup ini.......Amin

No comments:

Post a Comment