Friday 14 June 2013

RAGAM PEKERJA ASING 2

          Telah menjadi tugas seharian saya setiap hari akan menerima aduan serta masalah setiap pekerja yang ada samada daripada pekerja tempatan atau pekerja asing. Setiap hari sekurang-kurangnya 1 jam saya akan bersama mereka untuk mendengar masalah mereka. Sehinggakan ada yang menghadapi masalah peribadi pun akan mencari saya untuk meluahkan perasaan mereka. Pekerja asinglah yang paling banyak mengadu sehinggakan dah dapat kelambu baru pun masih ada masalah lagi.
          Walaupun mereka boleh tidur nyenyak tanpa gangguan daripada nyamuk lagi tetapi pekerja asing ini tidur terlalu lasak sehinggakan ada yang terjatuh dari katil. Akibatnya kelambu koyak dan pihak majikan tidak akan memberikan apa-apa rawatan jika mereka terjatuh dari katil dan kelambu baru juga tidak akan dibekalkan lagi jika kerosakkannya akibat daripada keganasan mereka sewaktu tidur.
          Majikan telah memberikan peringatan kepada saya agar tidak memanjakan mereka ini. Tetapi saya memberikan cadangan agar segala rawatan dan pembelian kelambu baru untuk mereka dibayar oleh majikan tetapi selepas itu gaji mereka akan dipotong mengikut kos rawatan dan pembelian yang ada. Selepas itu mereka tidak lagi mengadu dan telah bersikap berhati-hati agar gaji mereka tidak dipotong. Itu saja cara untuk mendidik mereka agar bersikap baik.
          Setelah beberapa lama bekerja dengan pekerja asing ini kami dapat mewujudkan rasa hormat menghormati antara satu sama lain. Ini saya sedari apabila mereka begitu mengambil berat terhadap diri saya...... dan apa saja arahan yang saya berikan, mereka akan patuh dan melakukannya dengan penuh rasa tanggungjawab dan begitu rajin sekali.
          Kerjasama yang baik antara kami memudahkan segala urusan kerja di bahagian pengurusan dan pentadbiran....... Ini kerana saya boleh menggunakan seluruh tenaga kerja mereka mengikut keperluan dan bekerja lebih masa jika keadaan memerlukan...... Mereka sanggup bekerja lebih masa bagi membolehkan mereka mendapat pendapatan yang lebih. Jika saya suruh mereka buat "OVER TIME (OT)" sudah pasti mereka akan gembira......Tetapi saya pula yang tidak seronok kerana saya terpaksa balik lewat..... Kadang-kadang terpaksa tidur di tempat kerja untuk memastikan segala urusan kerja tidak mengalami sebarang masalah.
          Begitulah cara kami bekerja tanpa memikirkan masalah yang lain asalkan pengeluaran dan penerbitan majalah atau buku dapat dikeluarkan mengikut tarikh-tarikh yang telah ditetapkan. Tetapi bagaimana pula jika kita bekerja dengan pekerja tempatan......?... Ikuti kisah seterusnya...........teruskan bersama PE........ .....Ragam pekerja tempatan

No comments:

Post a Comment